Ok, Let's go on a journey.
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) November 29, 2020
Over the past two weeks the #MuseDash hashtag on TikTok has been blowing up.
It first started blowing up on Chinese TikTok (Douyin) where it has nearly 400m views. Overseas it has nearly 60m views.
So what is Muse Dash and why is this notable?
1/ pic.twitter.com/Ru4o3BsdFE
PC(Steam)/iOS/Android/ニンテンドースイッチで販売中の中国産アニメ調リズムゲーム『Muse Dash』について、中国のSNS「抖音(ドウイン。TikTokの名称で海外展開)」でのトレンド入りを受け、総売上本数が240万本を突破したことが明らかになりました。Niko Partnersにてシニアアナリスト(中国・アジアゲーム市場)を務めるDaniel Ahmad氏(@ZhugeEX)が伝えています。
If you use TikTok then you've probably come across the #MuseDash trend yourself. While it has taken on various forms at this point, it started out on Nov 8 as a simple live wallpaper video that had characters from the game in it
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) November 29, 2020
These videos captured the attention of many people pic.twitter.com/tmEf3qi9EX
SNSでのトレンドの発端となったのは、ゲーム中の2Dキャラクターがリズムに合わせて動いている様子(Wallpaper Engineを使用して作成したものだそう)をキャプチャしたもの。その後、この映像を素材とした映像コンテンツが次々に制作されSNS内での存在感を伸ばしていきました。現在はiOS版が売上チャート1位に、Steam版の同時接続ユーザー数が2倍に跳ね上がっています。
『Muse Dash』販売元のX.D. Networkはこの動きを受け、ゲーム本編とDLCのセールを実施、抖音での有料広告の規模を拡大させています。
Ahmad氏によれば、抖音でのブレイクを受けゲームの販売数が急激に伸びたケースはこれが初めてではないとのこと。また、これ以降も同様のケースが起こると予想しています。